Masalah Puting/payudara Kecil?

Assalamualaikum. Hai semua! Apa khabar? sihat? Farah sihat Alhamdulillah..Entry kali ni Farah nak bincangkan tentang masalah dalam penyusuan iaitu puting kecil. seringkali Farah dengar kawan-kawan mengadu puting dia terlalu kecik untuk menyusukan. atau ada kawan-kawan tegur, kecil nya breast! cukup ke susu breast kecik ni? Anda rasa begitu? Jadi ini adalah entry yang betul untuk anda menambah ilmu tentang penyusuan!

PUTING KECIL/FLAT
Setiap ibu mempunyai saiz payudara dan bentuk puting yang pelbagai. jadi jangan sedih kalau puting kecil/flat, payudara kecil. tahu tak bayi boleh menyusu dari kesemua jenis puting atau payudara ibu? Tahukah anda bayi boleh menyusu dari hampir ke semua jenis puting atau payudara ibu. Ibu masih boleh menyusukan kerana bayi tidak menghisap susu dari puting, tetapi dari areola.


Kebiasaannya keadaan puting payudara menjadi lebih kenyal dan senang meregang semasa hamil dan selepas bayi dilahirkan. jadi walaupun rata(flat), bayi masih boleh menyusu dengan cara dan posisi yang betul. ada yang menyatakan puting jenis kecil dan rata ini lagi senang untuk melakukan lekapan berbanding dengan puting yang besar dan panjang.

Selain itu, ibu boleh jugak memakai breast shield selama sejam atau dua ketika trimester ketiga untuk mengeluarkan puting.ini kerana tiada rawatan kursus untuk puting jenis rata dan tenggelam.


BREAST KECIL

Tanggapan breast kecil mengalami masalah tak cukup susu adalah salah sama sekali. Ibu harus ingat, susu yang keluar adalah bergantung kepada demand. semakin banyak bayi demand, semakin banyak susu. Jadi, size breast bukanlah penentu ukur banyak nya susu anda. keep on latch on dengan baby, keep on pam, pam ikut masa yang sesuai, marmet, power pumping, insyaAllah rezeki cukup untuk anak sampai 2 tahun.

MUDAH LETIH DAN LESU

Ini adalah masalah utama mommy menyusu. bukan senang menghasilkan susu ye mommies. susu kita adalah sangat unik dan penuh dengan nutrient. badan letih adalah salah satu penyebab susu drop. Makan ikut jumlah kalori keperluan harian. (Nanti saya share macam mana nak kira kalori) elakkan makan makanan manis, makanan segera dan makanan kolesterol tinggi. ini mengakibtakan tubuh kita memerlukan lebih banyak tenaga untuk mencernakan makanan tadi. penghasilan susu pun memerlukan tenaga. jadi double up tenaga membuatkan kita berasa cepat letih.

lebihkan sayur dan buah. keperluan protein dan karbohidrat yang mencukup juga amat penting. minum banyak air. kekal hidrasi badan anda.

selain tu, saya amat sarankan pengambilan supplement. set postanatal shaklee. terdiri daripada 7 item:
1) ESP
2) Vitamin C
3) Bcomplex
4) Vitalea
5) Ostematrix
6) Alfalfa
7) Omega guard

setiap satu vitamin ini terdapat fungsi nya tersendiri tetapi pengambilan satu set akan memberi fungsi secara menyeluruh. 

Set ini memberikan tenaga kepada mommy menyusu, mengelakkan stress, membekalkan keperluan nutrisi yang mencukupi, mengelakkan sembelit, memberi khasiat kepada ibu dan anak, meningkatkan sistem immune, mengurangkan keletihan, mencantikkan kulit, menganjalkan payudara, serta alfalfa bertindak sebagai jamu moden boleh repair balik apa yang longgar ;)

                                                    SET POSTNATAL SHAKLEE



Harga bagi satu set postnatal shaklee. Berita baik!! promosi April 2018 bermula sekarang!


Jimat habis kalau beli 5 canister ESP bermula 29 March 2018. apa lagi, boleh simpan stock untuk puasa dan rasa ;)

Boleh whatsapp Farah terus okey --> www.wasap.my/60193449413 

No comments